Ihan Mikkelistä! Markkinointiharjoittelijan ajatuksia Saimaan rannalla

06.05.2021

Artikkelin kuva

Sanotaan, että kauneus on katsojan silmissä. Toisinaan tarvitsemme näkökulmanvaihdosta herätäksemme havainnoimaan ympäristöämme. Olen paljasjalkainen mikkeliläinen. Vajaan parinkymmenen vuoden aikana tunsin ehtineeni kerryttää hyvän määrän tuntemusta kaupungista ja kaupunkilaisista. Lukion jälkeen koin tarvetta muutokselle, joten päädyin opiskelujen perässä muuttamaan toiseen kaupunkiin. En voi sanoa kokeneeni varsinaista kulttuurishokkia, mutta huomasin melko pian katsovani kotikaupunkiani erilaisessa valossa, nykyään toisaalta myös markkinoijan silmin.

Mikkeli on samanaikaisesti täynnä historiaa ja moderniutta. Kaupungissa on perinteikäs ja vilkas tori, joka on epäilemättä kaupungin helmi ja kesäisin suosituin kokoontumispaikka. Saimaan rannalla sijaitseva satama on viihtyisä ja keskustan maisemaa hallitsevat historiallinen näkötorni ja kuvauksellinen kirkko. Hyväntahtoiset ja leppoisat savolaiset valloittavat museot, kahvilat ja kauppakeskusten edustat, eivätkä kävelykadun penkit ammota tyhjyyttään. Monipuolinen Mikkeli tarjoaa ainutlaatuisia kokemuksia myös ydinkeskustan ulkopuolella. Kaunis luonto ja erilaiset kulttuuria ja historiaa pursuavat kohteet ympäri Mikkeliä tarjoavat ainutlaatuisia kokemuksia niin asukkaille kuin vierailijoillekin.

Vilkkaana kesäkaupunkina näyttäytyvä Mikkeli houkuttelee matkailijoita monipuolisella tapahtumien kirjolla, paikallisilla herkuilla ja ystävällisellä palvelulla. Kaupungin asukkailla on syytä ylpeyteen: kaupunkilaisten periksiantamattomuus, huumori, sisukas jääräpäisyys ja lupsakka elämänasenne osoittavat luonnetta, joka mahdollistaa kaupungin kasvun ja menestyksen myös tulevaisuudessa. Välillä tuo ylpeys meinaa unohtua, joten on hyvä ottaa askel taaksepäin ja ihailla sitä kaikkea, mikä mikkeliläisillä on hyvin tai jopa muita paremmin.

Ulospäin Mikkeli näyttää ja kuulostaa modernilta, hyvinvoivalta ja rohkealta. Innovatiivisuus ja modernius näkyvät Mikkelissä valintoina niin sanoissa kuin teoissa. Näkyvyyden saavuttaminen perustuu keskustelun aikaansaamiseen, joka toisinaan vaatii yllätyksellisyyttä ja rohkeutta säväyttää. Kaupunkia markkinoidaan mieleenpainuvilla iskulauseilla ja erityisesti vuoden 2017 Asuntomessujen aikaan ”Saimaan kaunis Mikkeli” oli monen huulilla. Kehtaaminen on ehdottomasti sallittu ja asiat ovat ihan Mikkelistä.

Kehtaavana mikkeliläisenä palaan vielä itseeni. Aloitin juuri markkinointiharjoittelijana Mikkelin kaupungin viestintätiimissä ja lähden innolla tuomaan uutta näkökulmaa markkinointiin ja viestintään suoraan koulun penkiltä – tai näin etäaikana kotisohvalta Zoomin äärestä. Tuon mukanani freesin tuulahduksen ja korkeakouluopiskelijan näkökulmaa jo ennestään asiantuntevaan ja intohimoiseen otteeseen. Muistetaan olla ylpeitä itsestämme ja jatkaa kehittymistä yhteisvoimin.

Riikka Savo
Markkinointiharjoittelija

Kuva: Pihla Liukkonen