Opetuksen järjestelmiin muutoksia

22.07.2019

Artikkelin kuva

Opetustoimen järjestelmiin kesän aikana tehdyt muutokset vaikuttavat oppilaiden, opiskelijoiden sekä opettajien, opojen ja rehtoreiden järjestelmäkirjautumisiin.

Projekti jatkuu pitkälle syksyyn, mikä saattaa aiheuttaa katkoksia opetuksen palveluihin. Muutokset vaikuttavat koulujen oppilaiden ja opiskelijoiden sekä henkilökunnan eri järjestelmiin ja laitteille kirjautumisiin.

Mikä muuttuu?

Perusopetuksessa otetaan syksyllä käyttöön oppilastunnukset 1. luokasta alkaen, jotta oppilaat voivat käyttää sähköisiä oppimisympäristöjä omilla tunnuksillaan. Tämä tuo paremman tietosuojan (GDPR) niin oppilaille, opiskelijoille kuin myös henkilökunnalle. Tämän vuoksi vanhemmat saavat Wilman kautta täytettäväksi sähköisen lomakkeen, jossa kysytään esimerkiksi lupaa oppilaalle sähköisten oppimisympäristöjen ja sähköpostin käyttöön. Huoltajalla on oikeus kieltäytyä oppilaalle tunnuksien antamisesta, jolloin opetus järjestetään toisella tavalla.

Oppilaiden ja opiskelijoiden Wilman, Windows-tietokoneiden ja Chromebook-laitteiden käyttäjätunnus ja salasana on yhdistetty. Tästä syystä tunnuksien salasanat on jouduttu nollaamaan. Jatkossa yhdellä käyttäjätunnuksella ja salasanalla kirjaudutaan mahdollisimman moneen järjestelmään. Wilman etusivulla on tiedote uudesta salasanasta sekä siitä, että koululaiset voivat ottaa itselleen käyttöön salasanan itsevaihtopalvelun. Tiedote ja ohje ovat luettavissa täällä.

Oppilaat ja opiskelijat, jotka ovat jo käyttäneet aikaisemmin Wilmaa, voivat ottaa jo kesän aikana salasanan itsevaihtoportaalin käyttöönsä. Koulujen henkilökunnan toivotaan testaavan Gmailiin ja Chromebookiin kirjautumista. Jos ongelmia ilmenee, toivotaan ottamaan yhteyttä ennen elokuun alkua.

– Tämä siksi, että uskomme elokuun alussa olevan tuen saannissa ruuhkaa, Mikkelin kaupungin IT-arkkitehti Mari Jokiniemi muistuttaa.

Yhteystiedot
Pekka Siiriäinen, p. 040 129 5069
Mari Jokiniemi, p. 040 129 5040

avtuki(at)edu.mikkeli.fi