Pakohuonepeli avautuu Päämajamuseossa

05.06.2019

Artikkelin kuva

On kesäkuu 1944. Neuvostoliiton suurhyökkäys Karjalan kannaksella on ruuhkauttanut päämajan viestikeskus Lokin. Tärkeä viesti on välitettävä rintamalle ennen kuin se murtuu. Ratkaisu on pelaajien käsissä: ehdittekö luoda yhteyden ennen kuin on liian myöhäistä?

Päämajamuseon vaihtuvien näyttelyiden tila muuttuu kesällä 2019 pakohuonepeliksi. Pakohuonepeli Lokki sijoittuu ajallisesti jatkosotaan, kesäkuussa 1944 alkaneeseen Neuvostoliiton suurhyökkäykseen. Tapahtumapaikkana on päämajan sodanaikainen viestikeskus Lokki.

Pakohuonepelin tarkoituksena on elävöittää mennyttä ja tuoda historiaa esille pelillistämisen kautta. Ideana on selvittää annettu tehtävä tunnissa huoneeseen kätkettyjen vihjeiden avulla. Peli sitoutuu todellisiin tapahtumiin, mutta toteutuksessa on otettu joitain vapauksia pelin pelattavuuden vuoksi. Pelitilassa pelaajat astuvat huoneeseen, johon on luotu viestikeskus Lokin ilmapiiriä, tunnelmaa ja äänimaailmaa. Pelin yhteyteen on pystytetty pienimuotoinen näyttely, jossa avataan pelin tapahtumien taustoja.

Pakohuonehanke on saanut avustusta Museovirastolta liittyen Kulttuuriperinnön eurooppalaiseen teemavuoteen 2018. Pakohuonepelin on käsikirjoittanut kulttuurintutkija Leena Hangasmaa. Tekniset laitteet on toteuttanut Hacklab Mikkelin opiskelijaharjoittelija Kalle Kauppi XAMK:ista opinnäytetyönään sekä Kaakkois-Suomen Viestikilta.

Pakohuonepeli lyhyesti

– peliaika: 60 minuuttia

– pelaajia: 2–4

– ikäsuositus: yli 13-vuotiaat, alle 13-vuotiaat täysi-ikäisten pelaajien kanssa

– ajanvaraus: mikkeli.fi/pakohuonepeli

Hinnasto: 2 pelaajaa: 30 € / pelaaja, 3–4 pelaajaa: 25 € / pelaaja, opiskelijat ja alle 18-vuotiaat: 20 € / pelaaja

Pelin hintaan sisältyy pääsymaksut Päämajamuseoon ja Viestikeskus Lokkiin.

Peli on pelattavissa Päämajamuseossa 14.6.–18.8.2019 museon aukioloaikoina päivittäin kello 10–17.

Aukioloaikojen poikkeukset: 20.6.2019 Päämajamuseo on avoinna kello 10–16. Museo on suljettuna juhannuksena 21.6.–23.6.