Postin lakko vaikeuttaa Essoten toimintaa

08.11.2019

Artikkelin kuva

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU:n lakko vaikeuttaa merkittävästi myös Essoten lähete- ja ajanvarauskirjeiden ja asiakasohjeiden sekä laskun toimittamista. Essotesta lähtee noin 300 – 400 kirjettä päivittäin ja lakko vaikuttaa luonnollisesti myös kuntayhtymään tulevaan postiin.

– Lakolla voi olla vaikutuksia myös potilasturvallisuuteen, kun asiakkaalle lähetetyt kutsukirjeet eivät mene perille. Nyt kannattaa käydä kirjautumassa osoitteessa essote.fi sähköisen asiointipalvelun käyttäjäksi, jolloin kutsu- ja muut kirjeet tulevat kotiin sähköisesti, vinkkaa Essoten johtajaylilääkäri Jarmo J. Koski.

Terveyspalveluissa muille asiakkaille pyritään soittamaan kutsut ja potilasohjeistukset. Puheluja soittavat pääasiassa osastonsihteerit.

– Puhelimitse kutsuttavia tulee olemaan todella paljon. On lisäksi haastavaa, miten muun muassa tutkimusohjeita sisältävät potilasohjeistukset saadaan puhelimitse hoidettua. Haasteeksi nousee myös asiakkaiden tavoitettavuus sekä heidän mahdollisuutensa ottaa ohjeistusta vastaan, kun soitamme. Oman lisänsä tähän tuo tämän hetkiset vähentyneet resurssit, kertoo asiakaspalvelupäällikkö Johanna Pulkkinen.

Laskujen maksuaikaa pidennetään. Tällä hetkellä Essoten laskujen maksuehto on 21 vuorokautta, mutta se pitenee lakon aikana 28 vuorokauteen.

Essoten vanhus- ja vammaispalveluiden asiakasohjeita, tiedotteita ja päätöksiä sekä hakemusten tilanteita voi kysyä suoraan palveluneuvosta tai Essoten palveluohjauksen toimipisteistä.  Tarpeen vaatiessa asiakkaisiin ollaan yhteydessä myös puhelimitse.

Essoten perhe- ja sosiaalipalvelut lähettävät postin kautta kaikki viranomaispäätökset, perhepalvelujen kutsut ja esitietolomakkeita, joita ei ole nettisivuilla: täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen päätökset, etuuksiin liittyvät lisätietopyynnöt, lastensuojelun päätökset ja lastensuojelun kuulemiskutsut vanhemmille.

Mikäli ensi viikolla on lähdössä kiireellistä postia ja lakko toteutuu, skannataan päätökset, kutsut, maksusitoumukset jne. ja ne laitetaan turvasähköpostilla asiakkaille ja/tai yhteistyökumppaneille. Mikäli asiakkaalla ei ole sähköpostia tai puhelinta, asiointi tapahtuu tarvittaessa Mikkelin sosiaalikeskuksessa (Vilhonkatu 9 – 7) tai lähikuntien palvelupisteissä, joihin toimitetaan asiakkaalle lähtevää postia. Mikkelissä Essotesta lähtevä Kelan posti viedään suoraan Kelalle.

 

Kuva: posti.fi