Talouspoliittinen ministerivaliokunta näytti vihreää valoa Itäradalle

Juna Mikkelin rautatieasemalla.

Itärata-hanke otti jälleen askeleen eteenpäin. Talouspoliittinen ministerivaliokunta käsitteli kokouksessaan 20.1. itäisen Suomen raidelinjauksia. Ministerivaliokunnan päätöksen mukaisesti liikenne- ja viestintäministeriö jatkaa neuvotteluja PorvooKouvola-linjauksen eli Itärata-hankeyhtiön perustamiseksi.

Talouspoliittinen ministerivaliokunta puolsi, että liikenne- ja viestintäministeriö jatkaa neuvotteluja Itäradan raideliikenneinvestoinnista hyötyvien kuntien ja mahdollisesti muiden julkisyhteisöjen kanssa hankeyhtiön perustamiseksi. Hankeyhtiön toimialana ja tehtävänä olisi Itärata-hankkeen suunnittelu ja sen rahoittaminen rakentamisvalmiuteen asti. Valtion rahoitusosuudesta ja määrärahan käyttämisestä hankeyhtiön pääomittamiseen päättäisi kuitenkin eduskunta.

Itärata-linjaus on todettu selvityksissä parhaaksi vaihtoehdoksi uudeksi idän suunnan yhteydeksi. Sillä saavutetaan suurimmat hyödyt ja se on uusista yhteyksistä selvästi paras vaihtoehto hyöty-kustannussuhteen osalta. Itärata myös nopeuttaisi matka-aikoja laajimmin, sillä se parantaa yhteyksiä sekä Savon että Karjalan radan osalta kansainvälisiä henkilöjunayhteyksiä unohtamatta. Valmistuessaan Itärata palvelisi pääkaupunkiseutu mukaan lukien lähes kahta miljoonaa ihmistä ja todella laajaa aluetta – puolta Suomea.

Helsinki-Vantaan lentoasemalta Porvoon kautta Kouvolaan kulkevan Itärata-linjauksen takana on yksimielisenä ja yhtenäisenä rintamana koko itäinen Suomi. Tuki Itäradalle tuli esiin, kun 18 kaupunkia ja kuntaa (Mikkeli, Kuopio, Kouvola, Joensuu, Lappeenranta, Porvoo, Kajaani, Imatra, Iisalmi, Varkaus, Pieksämäki, Siilinjärvi, Suonenjoki, Kitee, Lapinlahti, Parikkala, Mäntyharju ja Taipalsaari) tekivät alkusyksystä 2020 alustavan pääomituspäätöksen Itäradan suunnitteluhankeyhtiöön osallistumisesta. Lisäksi maakunnat Etelä-Karjala, Pohjois-Karjala, Etelä-Savo, Pohjois-Savo ja Kainuu ovat Itärata-linjauksen takana.

Mahdollinen Itärata nopeuttaisi junalla matkustamista Mikkelistä Helsinkiin ja toisinpäin noin puolella tunnilla. Lisätietoja hankkeesta: itarata.fi.